Suomalaisissa suuryrityksissä uskotaan nyt kasvuun, kertoo Management Eventsin tuore kansainvälinen tutkimus, Executive Trend Survey*.
Koska 73 % suomalaisten yritysten päättäjistä suhtautui myönteisesti liiketoimintansa kasvunäkymiin ja ainoastaan 26 % ilmoitti keskittyvänsä toiminnan tehostamiseen ja kustannussäästöihin, näyttää tahtotila olevan nyt Suomessa erityisen suotuisa uusille kehitysinvestoinneille (vrt. ed. luvut 67 % /33 % kaikkien maiden osalta).
Tutkimustulokset paljastavat ainakin sen, että pitkään paikallaan seisseen päättäjän pinnan alla kytee: Yhä useampi yritys haluaa nyt kasvaa. Kauan kestänyt ”himmailu” investointipäätöksissä ja jarruttelu uutta luovien kehityshankkeiden kanssa alkaa monia myös kyllästyttää. Suomalaiset päättäjät katsovat nyt myös muualle Eurooppaan, ja haluavat mukaan kasvuareenoille.
Tutkimuksesta käy myös ilmi, että asiakaskokemusten kehittäminen ja innovaatiot ovat kasvua hakevien yritysten fokuksessa – toiminnan tehostajien ja säästäjien kohdalla näin ei luonnollisestikaan ole.
Kasvua tavoittelevat yritykset ovat huomattavasti aktiivisempia investoimaan asiakaskokemusten kehittämiseen sekä tuote- ja palveluinnovaatioihin.
Onko hiipunut suomalainen kehittämisinto vihdoin piristymässä? Entä miten käytännössä – johtavatko tahto ja innostus myös konkreettisiin toimiin? Ja investoivatko yritykset johonkin aidosti uuteen vai suunnataanko panostukset välttämättömiin järjestelmäpäivityksiin?Liiketoiminta ei luonnollisestikaan ole näin mustavalkoista, useimmat sekä tehostavat että kehittävät. Kaikelle on myös oikea aikansa.
Käynnistyykö nyt uuden luomisen aika? Varmasti ainakin kasvuyrityksillä. Kun innovaatioilmasto on päättäjien mielissä piristymässä, lähtevät toimijoista ketterimmät nopeasti liikkeelle. Toimeenpanevana voimana on innostus. Siitä se uusiin mahdollisuuksiin tarttuminen lähtee. Innostus – tahto – strategia – omanlaisen ratkaisun muotoilu ja oivaltava kaupallistaminen.
*Tutkimukseen vastasi 6239 päättäjää 11 maassa.