Useimmat seniorit ovat aktiivisia ja uteliaita. Heillä on unelmia ja he hakevat kokemuksia. Muuttuvat tarpeet, lisääntynyt aika sekä muutokset taloudellisessa asemassa ja toimintakyvyssä ohjaavat heidän elämäänsä uusiin suuntiin.
Osaammeko organisaatioina lähestyä senioreita ja tarjota heille omanlaisia palveluja?
Tuemme organisaatiotasi senioriasiakkuuksien hoitomallien kehittämisessä, palvelumuotoilussa, asiakastiedon jalostamisessa ja senioriviestinnässä.
Tiekartta senioriasiakkuuksien kehittämiseen
Tiekartta on kahdeksan askeleen muistilista senioripalvelujen ja palvelemisen kehittämisen poluille. Ensimmäinen askel on kohderyhmän valinta:
Kenelle kehität? Aktiivisille, haurastuville vai hoivattaville senioreille?
Jos seniorit ovat organisaatiollesi tärkeä tai potentiaalinen kohderyhmä, opastamme mielellämme, mistä kannattaa lähteä liikkeelle.
Tiekartan esittely on maksuton.
Senioriasiakkuus 2018 -skenaario
Missä ovat senioriasiakkuuksien parhaat mahdollisuudet?
Senioriasiakkuus 2018 -skenaario on Newborn Communicationsin (Nykyisin Nihau Communications) ja Steps Aheadin tutkimushanke. Raportti valmistui toukokuussa 2015.
Kehittäjät, läpimurtopalvelut ja kehityspolut
Skenaarioraportissa kuvataan kehityspolkuja, joiden kautta senioreille syntyy uusia palveluja. Siinä avataan myös näkymä senioreille suunnattuihin läpimurtopalveluihin.
Asiakkuuksien hoitaminen ja palvelumuotoilu: uusia ratkaisuja
Raportissa kuvataan segmentointimalleja, keinoja ohjata seniorikuluttajat digitaalisiin asiakkuusympäristöihin sekä asiakkuuksien hoitomalleja.
Sisällysluettelo:
- Raportin näkökulmat, rajaus ja metodi
- Senioriskenaario: ulkoinen analyysi
- Senioripalveluiden kehittäjät: nykytila, kriittiset kehitystekijät ja skenaariot
- Senioripalvelut tänään ja huomenna: caseja
- Skenaariot uusista ratkaisuista ja strategiset valinnat
- Uudet ratkaisut:
1) senioriasiakkuuksien suunnitteluun
2) palvelumuotoiluun - Synteesi: Strategisista valinnoista oman liiketoiminnan asemointiin

Miniworkshop
Järjestämme organisaatioille myös minityöpajoja, joiden tavoitteena on tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia seniorikohderyhmässä sekä asemoida omaa liiketoimintaa.
Asemointityö vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Mihin seniorisegmentteihin ensisijaisesti kehitämme palveluja?
Viitekehyksenä käytämme raportissa esiteltävää ARM –mallia (aktiivisuus, asiakkaan roolit ja motiivit). - Mihin senioriasiakkaiden nykytarpeisiin vastaamme nykyisillä palveluillamme?
- Mihin asiakkaiden tarpeisiin ja rooleihin voimme kehittää uusia tai uusiksi tuunattuja ratkaisuja / palveluita?
Lisätiedot
Hannu Mattinen, puh. 040 164 9694
Markkinointi ja asiakkuuskonseptit senioreille – Tehoaamu 30.9.2015
Asiantuntijamme Nina Hyyppä ja Hannu Mattinen olivat mukana ASML:n Tehoaamussa, jossa pureuduttiin seniorimarkkinoinnin ja -asiakkuuksien haasteisiin sekä strategisten metodien että käytännön case-esimerkkien kautta. Täyden salin tunnelmassa ja vahvasti vuorovaikutteisessa monialaisessa ryhmässä haimme vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
• Tarvitsevatko seniorit omanlaisia palveluita ja miten niitä muotoillaan?
• Palvelemisen prosesseja vai kokonaan uusia palveluita?
• Kilpailuetua yhteiskehittämisellä tai markkinointikoalitioilla?
• Millä markkinointikonsepteilla tavoitamme seniorit tehokkaasti?
Maistiaisia esitysaineistostamme ⇒
Onnistunut senioriasiakkuus 2014
Newborn Communications toteutti Steps Aheadin ja Asiakkuusmarkkinointiliiton kanssa yhteistyössä tutkimuksen senioriasiakkuuksien kehittämisestä. Organisaatiot kohdentavat nyt huomionsa erityisesti tietämyksen johtamiseen, palvelukehitykseen, asiakaskannattavuuden analysointiin sekä asiakaspalvelun ja viestinnän kehittämiseen.
Organisaatioita parhaillaan puhuttelevia teemoja ovat mm.
- Simplicity
Jos yksinkertaistat, et sulje ketään pois
- Digitaalinen
Eikö senioreita huomioida digitaalisen kehittämisessä?
- Vuorovaikutus
Yhteisöllisyys ja interaktiivisuus on luonnollinen asiointimalli senioreillekin
- Tuunaus voi riittää
Pienilläkin seniorituunauksilla aikaansaadaan isoja kokemuksia
Seniorien piilevien tarpeiden ymmärtämiseksi tullaan soveltamaan uudenlaisia käytäntöjä. Organisaatioiden lisääntyvä liittoutuminen tulee näkymään myös senioriasiakkuuksien kehittämisessä. Nyt ollaan kiinnostuneita tekemään kehitystyötä monialaisissa ryhmissä.