Voisiko kiinteistökehittämisen rakennuspalikat laittaa uuteen järjestykseen?
Nyt: tontti, sen päälle seinät – ja viimeiseksi sisään ihmiset ja liiketoimintamallit. Entä jos edettäisiinkin näin: Ensin tuotetaan sielukkaita tarinoita ihmisistä kiinteistöissä. Ne on tehty tahtotiloista, sisällöistä, tunnelmista ja yhteisökuvauksista. Vasta sen jälkeen lähdetään hakemaan tonttia ja seiniä ihmisille, jotka toteuttavat itseään kiinteistössä. Tässä mallissa voi käydä niinkin ihmeellisesti, että rahoitusta haetaankin liiketoimintakonsepteille ja sisältöratkaisuille seinien ja rakenteiden sijaan.
Ehkä kuulemme kohta vasta-argumentin siitä, kuinka asiakaslähtöisyys on jo osa kiinteistökehittämisen arkea. Totta. Esittämämme kuvaus nykytilasta on karrikoidun mustavalkoinen. Kuitenkin väitämme, että aito asiakasempatia on vielä kaukana kiinteistöistä. Sielukkaat tarinat kerrotaan aivan eri moodilla: ajatuskuplilla, arvoilla ja päämäärillä – erilaisilla reiteillä toivottuun tuntemattomaan.
Entä jos kiinteistön suunnittelu lähtisi tarinasta liikkeelle? Kun erilaisten käyttäjien tarinat ovat mukana sekä suunnittelussa että kaupallistamisessa, lisää se kiinteistön vetovoimaa koko projektin ajan. Jos sukeltaa asiakkaan elämään myös tilojen ulkopuolelle, puhutaankin jo pelkkää kiinteistökonseptia aidommin asiakaslähtöisistä ratkaisuista. Silloin ollaan kiinni ihmisten elämässä, eikä kiinteistön seinissä.
Hannu Mattinen ja Nina Hyyppä